Címlap

osztalyterem.hu

  • MindenFriss
  • Téma böngésző
  • Résztvevők
  • Véleményed
  • Események
  • Kapcsolat

Kiemelt tartalmak

  • Tematika
  • Reflexiók
  • Webináriumok
  • Hol zajlik a kurzus?
  • Kollaboratív tartalmak
  • Eszközpaletta
  • Irodalomjegyzék
  • Ajánló
  • Oldaltérkép

Belépés

Mi az az OpenID?
  • Belépés OpenID használatával
  • OpenID belépés megszakítása
  • Elfelejtett jelszó

Online felhasználók

Jelenleg 0 felhasználó és 1 vendég van a webhelyen.
Összesen 200 felhasználó regisztrált a htk01 kurzusra.
  • Résztvevők listája

Legszorgosabbak

  • kulcsi
    60.55%
  • pp
    40.87%
  • Frobben
    39.29%
  • Edit
    33.57%
  • jnc
    32.14%
more
Címlap

A htk01 kurzus befejeződött. Köszönjük az aktív résztvételt! Kérjük, hogy töltsd ki a kurzus záró kérdőívét, és írj ajánlót a htk01-ről. Köszönjük!

5. hét

Az inspirátor
kulcsi képe

Reflexió - 2010 március 8.

kulcsi, h, 03/08/2010 - 09:40

Csak mai gondolatok: Sir Ken Robinson: Do Schools Kill Creativity? (2006)

Kulcsi: Zubi hozza a Tőle megszokott eredeti, sziporkázó stílust. Sir Ken Robinson előadását veszi górcső alá:
"Kezdetben kicsit fanyalogtam. Jól van: ismert dolgokat hallok, szimpatikus embertől, szórakoztató előadásban. Kellemes szombat esti program. Na és? Mikor jön az iránymutatás, a javaslat? Pár perc után persze rájöttem, ilyesmi nem lesz. Aztán szerencsémre egyszer megmutatta a kamera a közönséget is. Hoppá. Ezek nem tanárok."
Az utolsó apróbetűs rész mellbevágott, mert magam is gyakran találkozom ezzel az érvvel: "Esetleg legyintve ennyit mondunk: ugyan, pár értelmiségi nyavalyog, de hát mi is felnőttünk, vagy nem?"
Hogyan lehet erre reagálni? Zubi kérdésre kérdéssel reagál, elmésen. Olvassátok!

human: És mégis mi a helyzet a pedagógus szó eredeti jelentésével?!

Kulcsi: "Maga a szó a görög paidagogosz szóból származik, jelentése: gyermekvezető. Így nevezték azt a rabszolgát, aki a gyermekeket iskolába kísérte, illetve akinek a feladata volt a gyermek szellemi vezetése, azaz nevelése. "
A pedagógus szó jelentése más blogbejegyzésekben is előkerült. Ideje volt az alapokról is értekezni egy picit!

marti_blog: A tanítás az, ami megmarad, amikor a tanultakat már elfelejtettük

Kulcsi: Kis Márta szerintem megírta az eddigi legjobb bejegyzését. „A tanítás nem egy üres vödör feltöltése, hanem a tűz meggyújtása.” W.B.Yeats idézetére építve felidézi a tatai Eötvös József Gimnázium légkörét, tanárait, majd arra keresi a választ, hogy mit lehet leszűrni mindebből egy konnektivista kurzus keretein belül: "...az ember tanulásában, épülésében óriási szerepe van a tanár személyiségének. Az ismeretszerzés ugyan konnektivista eszközökkel is megvalósítható, és lehet, hogy sokszor még hatékonyabb is, mint a hagyományos út, azonban a gyereknek, a tizenéves diáknak, a tanár személyiségén keresztül mutatott példa legalább annyira fontos, mint maga a tudás. "

Konnektivizmus, avagy a hálózatalapú tanulás

Kulcsi: Lőrik Emese csatlakozott hozzánk, és megírta az első, beköszönő bejegyzését a konnektivizmusról.
"Arról meg, hogy mi is pontosan a konnektivizmus, hogyan működik, és milyen előnyei vannak, ki-ki saját tapasztalatain keresztül győződhet meg - én azt mondom, megéri! Láss hozzá, szánj rá napi negyed órát, szűrd ki a számodra fontos információt, és oszd meg ezzel kapcsolatos gondolataid. Ki tudja, talán a Te írásodból kapja majd a leghasznosabb információt valaki más, és milyen jó érzés is az, ha az ember segíteni tudja a másik előbbrejutását! Persze minél többen vagyunk, annál színesebbb a paletta, ahonnan válogathatunk!"
Várjuk a további bejegyzéseket!

Diákévek - Az élet nem habosvilla

Kulcsi: Habosvilla a várt tanáros bejegyzés helyett a bezzeg-diák effektusról írt egy jót.
"A diákok viszont kegyetlenek tudnak lenni egymással, és iskolásként minden nagyobb tragédiának tűnik, mint amekkora valójában. Ez az, amit a felnőttek sokszor elfelejtenek, mikor szülői vagy éppen pedagógusi szerepbe kerülnek. "

Egy kezdő geek mindennapjai - M@zsi csodálatosan beteg világa

Kulcsi: Mazsom kezdő geekként jellemzi magát, miközben egy hardcore, ízig-vérig cyberfenegyerek hétköznapi programját festi le nekünk.
"Megírom az uticélom twitteren, majd kilépek a lakásajtón. Mostanában rákaptam a buszozásra, mert így több időm marad az olvasásra. A BKV aktuális járatán válaszolok a közeli ismerősök üzeneteire. Hétfő lévén megnézem Kulcsi és pp hétindító videóját a ustream oldalán. Ez egyre vadabb megvalósításban zajlik. Most kedden kimentünk piknikezni az adás kedvéért fiss reggelivel, majd vezetés közben az autórádión kihangosítva hallgattuk meg a műsor végét Budaörs felé félúton. Tudom, beteges :-D"

gond-helyett-nevel: Az empátia tanulható 4. rész

Kulcsi: Edit cikksorozatának negyedik része az empátiáról. Az empatikus kapcsolathoz szükséges tulajdonságokról.

infotanár: Pót-gondolat a pedagógia kudarcáról

Kulcsi: Jó kérdések, provokatív gondolatok a pedagógia kudarcáról.
"És mi van magukkal az elvárásokkal? Vajon hogyan értékelnék a mai tantárgyi versenyen első helyezett kiválóságainkat 100 évvel ezelőtt egy gimnáziumban? Megbuknának! Más követelmény, más tudáshalmaz, más értékrend. Vajon milyen osztályzatot kapna Leonardo da Vinci egy mai szakközépiskolában? Nem folytatom."

infotanár: A tanári szerepről

Kulcsi: Makány György a tanár szerepéről.
"Elsősorban az oktatásnak személyre szabottnak kell lennie. Ezt erősítette Ken Robertson TED-es előadása, de nem ő az első, aki ezt hirdeti. Mindenkiben más egyéniség lakozik, a közoktatás pedig egységes kimeneti szintek elérésére törekszik."

  • A hozzászóláshoz belépés szükséges
Címkék:
  • 5. hét
kulcsi képe

Reflexió - 2010 március 6.

kulcsi, szo, 03/06/2010 - 08:45

kisvilág: Irányított tudásháló?

Kulcsi: Még nincs vége a kurzusnak, de én már odaadtam Duchon Jenőnek a virtuális nagydíjat a második-harmadik hét témakörében. Gratulálok, és a résztvevők nevében is sok köszönet az értékes cikkeidért!

gond-helyett-nevel: A htk01 házi feladata az 5. héten

Kulcsi: "Ezek után a konnektivitás lesz a tanulás egyik új iránya? Amit ez a kurzus már eddig is nyújtott, az egy új lehetőségét adja az élethosszig való tanulásnak, bár ez sokat elcsépelt fogalom, de számomra most átélt élmény lett."
pp: Huh, ez egy nagyon kimerítős és részletes tanárbemutató. Te is ilyen szerencsés vagy, hogy ennyi jó tanárod volt? Végiggondoltad? :D

Szülinapi party | Palócz István

Kulcsi: pp-nek szülinapja lesz. Ott leszel? Én igen.

Egy sirály naplója: Hatás és tapasztalat

Kulcsi: Vincze Andi a kurzus végére beiratkozott egy másik képzésre is. Hogyan tudja majd feldolgozni a sok információt? Nyilván úgy, hogy szűr, aggregál, szűr, feldolgoz és visszaoszt... ;-)

Top 5 htk01 poszt « Radiozoom Blog

Kulcsi: Tényleg sok jó bejegyzés született az elmúlt 5 hétben. Nehéz válogatni, Robi listája mindenesetre figyelemreméltó!

human: A tudás és megosztása, avagy a téma HRM szemszögből...

Kulcsi: Csizmadia Edit kapcsolódó irodalmat ajánl. Tomka János: "A megosztott tudás hatalom". A címe alapján érdemes lenne elolvasnunk...

Konnektivizmus és személyiség - Konnektor

Kulcsi: Mennyire függ a személyiségtől az, hogy milyen hatásfokkal tudja használni a konnektivizmust?
"Ismét elgondolkodtatott, vajon az, hogy milyen személyiségek vagyunk, mennyire kötődünk könnyen, mennyire alakítjuk át könnyen a kötéseinket, szakítjuk, újraépítjük, szóval mindez mennyire van összefüggésben azzal, hogy hogyan tudok konnektivista módon tanulni. Úgy érzem erős az összefüggés."

Web2 eszközökkel támogatott kontaktóra tapasztalatai No.2

Kulcsi: Az ELTE PPK-n is zajlanak az események konnektivizmus ügyben. Ollé János írását érdemes elolvasni.

konnektivadar rájövései reflexiói: Válasz a heti kérdésre

Kulcsi: Konnektivadar víziója: :)
"Később, ébren támadt egy vízióm: az osztályterem.hu Szabad Iskolává alakult, ki-ki tanította, amihez értett:
Habosvilla a művészettörténetről tanít, majd Mazsi mentorálja a lemaradókat, Edit az empátiáról tanít, pp Drupál blogot szerkeszt, Kulcsi szoftver ergonómiáról üzen, Éva és pulykakakas is gondolkodik a jövőről
és így szövődik tovább a Végtelen történet … "
pp: "ha a jelenlegi ismerőseimnek szeretnék átadni valamit, az általuk használt eszközökhöz kell alkalmazkodnom. E-mailt kell írni, maximum facebook-ra küldhetek tartalmakat, amiről minden profi oldal megvetően ír - ti sem használjátok -, pedig az én ismerőseim ott vannak. Oda kell hát mennem. Beérem skype használatával az Ustreem producer helyett."
Ez az, nem kell az eszközhöz kötni a konnektivizmust. Használjuk azt amivel célt érhetünk.

konnektivadar rájövései reflexiói: Legfontosabbak voltak nekem eddig

Kulcsi: "Könnyebb nekem témákat választani, amelyek fontos tanulságokat adtak. Persze ezekhez vezet egy-egy bejegyzés, de gyakran több szerző több tanulsága, tanult-sága győzött meg arról, mit kövessek a felfedező utamon."

Olvasmányok "pad alatt" - Prágai Tamás blogja

Kulcsi: Prágai Tamás teljesítette a heti feladatokat :)
"Ötödik hete tart a Konnektivizmus kurzus az osztalyterem.hu-n. A résztvevők száma kétszáz körül – már ez meglepetés volt, nonprofit, nem támogatott, civil kurzuson az érdeklődés egyedülállónak mondható, és „reményteli”"

gond-helyett-nevel: Az empátia tanulható 3. rész

Kulcsi: Edit folytatja az empátiáról írt cikksorozatot. A 2. és 3. részt se hagyjátok ki!
"Tudnunk kell, hogy az empatikus megértés nem intellektuális jellegű. A tudományos fogalmak és kísérletek szisztematikus ismertetése nem sokat segíthet ebben. Megmagyarázni a gondokkal küszködő tanulónak, hogy mi a baja, miért hibás a viselkedése, mit kellene tennie – lényegét tekintve egyáltalán nem vezet eredményre, sőt a tanár-diák kapcsolat gátjává is válhat.
pp: Harmadik fejezet.

  • A hozzászóláshoz belépés szükséges
Címkék:
  • 5. hét
kulcsi képe

Reflexió - 2010 március 4.

kulcsi, cs, 03/04/2010 - 09:24

kisvilág: kooperatív <> kollaboratív

Kulcsi: Duchon Jenő körültekintően magyarázza el a kooperatív és a kollaboratív tanulás fogalma közti különbséget. Most is alapos és mélyreható, mint mindig. Érdemes elolvasni!

Egy sirály naplója: Netokrácia

Kulcsi: Vincze Andi a netokráciáról. Jó kérdések, melyre nincs szájbarágós válasz.
"Valójában lehet-e érinthetetlenné válni? Vagy csak azt szeretnénk hinni, hogy lehet? Nagyon kevés dolgot tudok befolyásolni. Csupán annyit tehetek, hogy tanulok és figyelem, hogy merre halad a világ, hogy idejében megláthassam a lehetőségeket, hogy aztán megfelelő irányba haladjak az utamon. Pontosan mi, milyen az a tudás, amely friedmani értelemben érinthetetlenné tehet? Hogyan szerezhetem meg?"

human: Azok a bizonyos generációk...

Kulcsi: Személyes reflexió az XYZ generációról. "Jómagam az X generációhoz tartozom, unokahúgaim az Y generáció tagjai és a gyermekeim Z generációsak. Próbáltam felidézni a pillanatot, mikor is csodálkoztam rá az internetre, és főként, mikor használtam először, de nem sikerült.
Valahol a vidéki Magyarországon, valamikor a 90-es évek vége tájékán. Először a munkahelyen bukkant föl, később beköltözött az otthonunkba is 2000 körül."

marti_blog: Konnektivista szelek röpítik hajónkat…

Kulcsi: Közeleg a kurzus vége. Kis Márta is visszatekint...
"A konnektivizmust sokan, sokféleképpen definiálták már, de ha nekem kellene a lényegét érzékletesen megragadni, akkor azt mondanám, hogy a konnektivizmus nem más, mint amikor a falak ledőlnek, a kapuk kinyílnak, és a kezek kinyúlnak."

Újabb házi feladat: személyes élmény a tanárságról - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

Kulcsi: Kazsu személyes élménye a tanárságról. "Egyszer feleltetett. Makogtam, mert előzőleg doga volt vagy felelés, és én nem tanultam,- minek, ha most nem kell számítani a számonkérésre? Tanár úr eképpen értékelte a makogást: Másnak erre hármast adnék. Magának egyest."

Az inspirátor | crescendo

Kulcsi: Megírtam az egyik házifeladatot. "Pescaru nem feleltetett, az Ő kezében soha nem suhogtak óra elején a napló ívei (más tanárok előszeretettel gyakorolták ezt a feszültségkeltő technikát), nem diktált, nem mondta meg egyetlenegy irodalmi műről sem a tuti elemzést. Ezzel szemben folyamatosan arra serkentett, hogy álláspontunk legyen a témáról, helyzeteket provokált ki, melyben ellentmondtunk egymásnak, arra bíztatott, hogy nagyívű gesztusokkal védjük meg a magunk igazát."

Gondolattérkép a gondolattérképről - Konnektor

Kulcsi: Na egy szép, kézzel rajzolt gondolattérkép Nagy Zolitól. Érdemes megnézni!

konnektivadar rájövései reflexiói: Meditáció és tudatalapú oktatás

Kulcsi: "C. Rogers is - ahogy azt tőle és közvetlen tanítványaitól is tapasztalhattam - valamiféle természetes meditációt alkalmazott a kliens központú terápiája közben. Lenyugtatott nyitott tudattal, ő és kliense között az én határokat időlegesen lebontva dolgozott a koncentráció és a relaxáció jelentudatosságú bevetésével az itt és most olvasztótégelyében."
pp: "A Tudatalapú Oktatás az egyén szintjén küszöböli ki - tudományos kutatásokkal bizonyítva - a stresszeket és feszültséget a diák és a tanár idegrendszeréből, amivel kitágítja a gondolkodást, javítja a koncentrációs képességet, megszabadítja a testet a pszichoszomatikus betegségek alapjától, és létrehozza a harmonikus magatartást, ezzel javítva az iskolai légkört, azaz a társas kapcsolatokat egyetemesen."

Kitől tanulunk? - Prágai Tamás blogja

Kulcsi: Prágai Tamás megírta a heti feladatokból az egyiket. A tanárosat. Úgy, ahogyan vártuk tőle: szép szavakkal. Részlet:
"Ellenben. Ez alatt a négy év alatt voltam először Erdélyben (még „csau” időben), osztálykiránduláson, a Házsongárdi Temetőben Kányádi kalauzolt (ezért ránk szállt a Securitate, követtek minket és a határon szétszedték a túristabuszt). A legkülönfélébb kulturális élmények, hatások, sokkok, osztálykarácsonyok értek Z. tanár úr jóvoltából (meghívott előadóként szerepelt nálunk Jelenits tanár úr és Baránszky Jób László), és ezek, ma már látom, világszemléletemet, kulturális tájékozódásomat máig meghatározák. Hamvas Béla Világválság című, megszerezhetetlen füzete negyven példányban osztályunk birtokába került, tanári ajándékként, őrzöm. Őrzöm továbbá a József Attila összest, „Légy a fűszálon egy pici él / s nagyobb leszel a világ tengelyénél - Mindig jelenlétéért, Z.” beírással. (Abban az évben egy napot sem hiányoztam.)"
pp: Tamás amellett, hogy mesél arról a tanárról aki legnagyobb hatással volt rá érdekes kérdéseket feszeget.

gond-helyett-nevel: Az empátia tanulható 1. rész

Kulcsi: Edit az empátiáról. "Az odafordulásnak, az empátiás megértésnek a figyelem mellett a másik összetevője a hallgatás, melynek a kapcsolat elején óriási a jelentősége. Ahhoz, hogy partnerünk el tudja mondani azt, amit akar – előszöris hallgatnunk kell. A figyelemteli hallgatás azonban sokkal több, mint az, hogy nem szólalunk meg. Ez a sajátos figyelmi beállítódás igen sok energiát igényel, de a másik személy érzelmeinek összehasonlíthatatlanul hitelesebb leképezését teszi lehetővé."
pp: Az empátia fejlesztése. Egy izgalmas sorozat első része.

infotanár: Izmus-iszonyat

Kulcsi: Makány György a kerekasztal beszélgetésről, és egy figyelemre méltó reakció Tamás fiától. Érdemes követni a Makány családot... :)

Konnektivista?: Illich iskolátlanítási programja (Déscolariser la societé ou/or Deschooling society) és a netokrácia

Kulcsi: Szirbik Gabriella megírta, amit vártunk. Ivan Illich és a konnektivizmus kapcsolatáról. Köszönjük! :)

Korunk enciklopédiája - Az élet nem habosvilla

Kulcsi: "Lehet szeretni vagy gyűlölni, de egy biztos, hogy kikerülni nem lehet a Wikipediát. Ha online keresünk valamit, első találatok között szerepelnek a szócikkei, és valljuk be, igencsak jó kiindulási alapot nyújtanak. Művészettörténet órákon úgy emlegetik, mint minden rossz megtestesülése, a hivatkozhatatlansága és sokszor pontatlansága miatt. Azon viszont én is kissé meglepődtem, hogy az elsős könyvtáros hallgatók szemináriumi dolgozatai csupa wikipediás utalásokkal voltak teletűzdelve. És akkor jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy hol van ebből a tudományos kutatómunka?"

Wapedia - Wikipédia: Hogyan írhatok jó szócikket?

Kulcsi: "Jó Wikipédia szócikket írni nem nehéz, de be kell látni, hogy idő és energia kell hozzá. Az „igazi” enciklopédiák szócikkei úgy készülnek, hogy írójuk - mintha tudományos értekezést írna - kutatásokat végez a témában, elolvas sok forrásmunkát, ami a témával foglalkozik, megkeresi a kapcsolatos elterjedt tévedéseket és igazságokat, és végül mindezen tudást egy jól áttekinthető, közérthető és tartalomgazdag enciklopédia-szócikké gyúrja."
Adalék wikipédia szócikkek írásához.

Wapedia - Wikipédia: Hogyan lehet szerkeszteni a Wikipédia lapjait?

Kulcsi: Útmutató a múlt heti feladathoz (éppen időben :D). Habosvilla ajánlásában.

Mire használjam az alkalmazásokat? - (mikro)blogok - Az élet nem habosvilla

Kulcsi: Inkább személyes, vagy inkább szakmai tartalmakat tegyek közzé a twitteren, blogon, és más webes csatornákon? Mi a legjobb módszer? Ti milyen rendszerhez tartjátok magatokat?
pp: "Egyre többször kerül előtérbe, hogy mikor és hol írjunk személyes hangvételben, és mikor fogalmazzuk meg a szakmai gondolatainkat. Egyesek szerint a twitter való a magánvéleményre, és a blog inkább legyen hivatalos; míg mások arra esküsznek, hogy elfogynak a követőid, ha egyfolytában magadról twittelsz, vagy ha nem csempészel személyes érzéseket a blogodba. Az igazság valahol a kettő között van, de mit tegyenek a tanárok? " Habosvilla nagyszerű blogja és bejegyzései vajon miért kerülték el a figyelmünket???

Modern pedagógusok - Az élet nem habosvilla

Kulcsi: "Egyik unokahúgom már négyévesen magának kereste meg és nyomtatta ki színezőit a netről, most hatévesen az MSN-t használja, méghozzá a betűk iskolai megtanulása előtt (!). Édesanyám volt munkahelyén, az óvodában külön számítógépeket vásároltak, amin a gyerekek fejlesztő programokkal játszhatnak. Tehát a világ szalad, de tudunk-e együtt futni vele?"

Gondolatok a fogalomtérképekről - Az élet nem habosvilla

Kulcsi: "Sorjáztak bennem a gondolatok ahogy a htk01 fogalomtérképekről szóló hét eleji bevezetőelőadását, majd a Makány Tamással készített interjút hallgattam. Bár az említett programokat még nem használtam, maga a módszer nem teljesen tűnt ismeretlennek számomra."
Habosvilla a fogalomtérképekről ír. A következtetés:
"Minden előnye ellenére úgy érzem, nem tudnék jegyzetelés közben azonnal fogalomtérképet készíteni, de erről csak úgy tudok meggyőződni, ha megpróbálom. Egyelőre inkább Hartyányi Máriával tudok egyetérteni, aki szerint a fogalomtérkép inkább a tudásunk összegzésére való, nem pedig az új ismeretek azonnali rendszerezésére."
pp: "Sorjáztak bennem a gondolatok ahogy a htk01 fogalomtérképekről szóló hét eleji bevezetőelőadását, majd a Makány Tamással készített interjút hallgattam. Bár az említett programokat még nem használtam, maga a módszer nem teljesen tűnt ismeretlennek számomra."

Mire használjam az alkalmazásokat? - könyvjelzők - Az élet nem habosvilla

Kulcsi: Könyvjelzők kezelése habbal, villával. Delicious, vagy diigo? Esetleg mindkettő? Nem értem, hogy habosvilla blogjának megtalálásához miért kellett egy offline találkozó...

Csak mai gondolatok: kyvagiokén?

Kulcsi: Zubi története. A Tiedre is kíváncsiak vagyunk! Összefoglalod?
pp: Zubi élete, igencsak érdekes fordulatokkal és számomra kedves hasonszőrű emlékképekkel.

Mire használjam az alkalmazásokat? - könyvjelzők - Az élet nem habosvilla

pp: "Nem hiszem, hogy a konnektivizmus általánosítása lenne a htk01 kurzus lényege, hanem pont a gyakorlatba ültetés. Ezért úgy döntöttem, marad a blogomon többnyire a könyvtár és művészettörténet tematika, csak éppen megpróbálom őket másik kontextusba helyezni: hogyan használhatunk a könyvtárban vagy művészetörténet órákon konnektivista elemeket?"

  • A hozzászóláshoz belépés szükséges
Címkék:
  • 5. hét
Edit képe

Minek nevezzelek - tanár kolléga?

Edit, sze, 03/03/2010 - 16:40

Igazándiból Håtu tette a bogarat a fülembe a blogbejegyzésével. Pulykakakas megpöckölte és most Bánhidi Árpád lendületet adott neki. Ti hogy nevezitek azt a tanári tevékenységet, amikor mederben tartja a dolgokat? (lásd Håtunál).
Én még facilitátornak tanultam, itt inspirálóról beszéltek. Ám vannak itt mentor vagy tutor pártiak is, Bakos szótárban található értelmezés szerint lehetne sugalmazó, ihlető, ösztönző vagy befolyásoló??

  • 8 hozzászólás
Címkék:
  • #htk01
  • 5. hét
  • facilitátor
  • inspiráló
  • mederben tartó
  • mentor
  • tutor
kulcsi képe

Reflexió - 2010 március 3.

kulcsi, sze, 03/03/2010 - 10:03

Kedves résztvevők, ma délben Zubornyák Tiborral beszélgetünk a tanár szerepéről a megszokott webcsatornán: http://www.ustream.tv/channel/htk01
A tegnapi offline találkozó remek volt hála Mazsomnak, és a sok résztvevőnek! :)
Ma pp reflexióit olvashatjátok...

Újabb házi feladat: személyes élmény a tanárságról - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

pp: Ez már igen! Neked volt olyan tanárod aki ilyen nagy hatással volt rád?

Egy sirály naplója: Netokrácia

pp: Vincze Andrea nagyszerű írása a netokráciáról.

Gondolattérkép a gondolattérképről - Konnektor

pp: Mit is írhatnék? Egyszerűen zseniális!

kisvilág: kooperatív <> kollaboratív

pp: Nagyon alapos írás. Tessék elolvasni!

infotanár: Izmus-iszonyat

pp: "...az evolúció olyan pontjára értünk, amikor megalkották számunkra az információcsere technikai eszközeit (számítógép, internet, telefon, ...), ami a helyben elérhető adatokból struktúrált információvá alakult szellemi termékeket nagyságrendekkel gyorsabban és szélesebb körben juttathatja el a világba.
Erre sok emberi tevékenység, többek között a tanulás, a munka, a szórakozás nincs még felkészülve. "

Együtt könnyebb: de csak akkor, ha a mentor, tutor, facilitátor rajta van! - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

pp: "A kis közösségek akkor tudtak jól működni, ha a mentoruk ill. a tutoruk lelkesítő, odafigyelő volt, kissé provokatív, feladatokat adó és számonkérő; tehát nem hagyta leülni a csapatot. Ugyanakkor ki tudta aknázni az egyénekben rejlő adottságokat. Még online környezetben is hamar látszik, kire miben lehet számítani."

Konnektivista tanulásról..a tanítók csak az ajtót nyitják ki, belépned neked kell.: Igazolatlan hiányzás:)

pp: "Amit én a nevelésnél fontosnak tartok, hogy hagyni kell a gyekeket felfedezni a világot, de csak azután miután egy alap értékrendjük kialakult. Lényeges, hogy érdeklődőek legyenek minden iránt, és meg tudják szűrni az információt, és el tudják magukat adni. Kulcsi gondolataival nagyon is egyet értek, meg kell tanulniuk szerepelni, érvelni, és feltalálni magukat váratlan helyzetekben és annak igényét kell megteremteni, hogy munkájukban pontosak és igényesek legyenek. Szinte minden diáknak érettségiig kellene legalább egy hónap szülők nélkül, idegen nyelvterületen eltölteni, saját példámból tudom, hogy ez mekkora önállóságot ad."

Konnekt-iskola: Gondolatok az inspirátorról

pp: "Az én intraperszonális hálózatomban az inspirátor fogalom megfelelője a "mederbentartó". Kányádi Sándortól tanultam, élőben. Egy íróolvasó találkozón azt javasolta a moderátornak, hogy munkaköri megnevezésként keressen magának egy szebb magyar szót a moderátor helyett; gondolkodásra másodpercnyi időt sem hagyva mindjárt felvetette a mederbentartó címet. Mondanom sem kell, senkinek nem jutott eszébe megfelelőbb kifejezés, egyébként is magyar legyen a talpán, aki Sándor bácsival nyelvi kérdésekben licitálásba kezd."

kisvilág: A htk01 (konnektivista) képzés nevelő hatása

pp: "A csoportos jelenlét és közösségi tényezők alapján, a közös munkavégzés okán az alábbi tényezők jelennek meg:

* Ellenőrzés (a tömegek felügyelik a leírtakat, alakítják a tartalmat)
* Segítségadás (a közösségi szemlélet növeli a bizalmi tényezőket és mélyíti a tudást)
* Ösztönzés (a mentorok és a tanulók egymást is ösztönzik)

A fenti hármas óriási befolyással bír a szokásainkra, így ezeknek szokásformáló ereje van."

Csak mai gondolatok: Mindent bele!

pp: Zubi keményen indít, blogbejegyzésre késztetve. Aztán felszívja magát és a szokott nagyszerű stílusában folytatja tovább. Rengeteg jó videó, tessék megnézni! :D

Hálósodás 1994-2010 « Radiozoom Blog

pp: Radiozoom nagyszerű összefoglalója élvezet volt olvasni. Felfedezni benne a közös pontokat és a különbségeket. Igazán inspiráló írás.

Milyen izmusban tanítunk? - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

pp: "Neves szakemberek arra keresik a választ, milyen elmélet szerint mit lehet tanítani. Nem jó: mit lehet milyen elmélet szerint tanítani. Arról nem is beszélve, hogy az iskola az élet vagy nem."

Konnekt-iskola: Mi a netokrácia?

pp: Előd nagyszerű írása a netokráciáról. Edit azt írja neki segített a bejegyzés. Olvasd el Te is!

Hályogkovács vagy képzett szakember? - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

pp: Mi a konnektivizmus? Erre keresi a választ Kazsu.

cmap a megosztás egy eszköze - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

pp: Amikor az eszköz akadály inkább mint segítség.

konnektivadar rájövései reflexiói: Twitter és Tao a htko1-ben 2. rész

pp: Tivadar rájövései most a twitterről szólnak. Megfogalmaz négy alapelvet, melyet követni érdemes.

  • A hozzászóláshoz belépés szükséges
Címkék:
  • 5. hét
Edit képe

Mi kell a tanfolyamzáráshoz?

Edit, sze, 03/03/2010 - 08:15

A 6 hetes tanfolyamunk lassan véget ér. Volt, hogy az elején valaki felvetette, hogy milyen bizonyítványt kapnak majd azok, akik elvégzik. Erről, meg az 5. hét témájáról jutott eszembe:

C. Rogers a Center for Studies of the Person La Jolla program negyedik évadjától dolgozott a facilitátorok képzésében a személytől személyig szóló kapcsolatra való összpontosításért – kurzusonként 150 órában.
A program filozófiai elvei:
1.„maximális növekedés csoport és facilitátor részéről egyaránt akkor következik be, amikor a facilitátor inkább személyként és nem valamiféle szakértőként vesz részt csoportjában.”
2.„Annyira, amennyire emberileg lehetséges, a vezetés teljesen elkerüli bármilyen formális pecsét vagy bizonyítvány kiadását azoknak, akik részt vettek a programban. Nincsenek diplomák, nincsenek igazolások, nincs semmiféle írott garanciája annak, hogy a résztvevő most már „szakértővé” vált. A vezetőségnek hite és reménye, hogy a programról távozó személy valamivel magasabb szinten fog foglalkozni bármelyik otthoni csoportjával, mint jövetele előtt.Ez a teljes cél. Ezek az otthoni csoportok lehetnek osztályok, a vezetés szervezetei, családi konstellációk vagy encounter csoportnak nevezett csoportok. Nincs szándékunkban azonban, hogy a résztvevőket encounter csoport papokká avassuk. Ennek a következetesen véghezvitt elvnek egyik oka az, hogy egyszerűen nincs garancia arra, hogy minden résztvevő megfelelő csoport-facilitátorrá fog válni. Ha nincs diplomája, amelyet a falra akaszthat, szakértelmének nincs írott hitelesítése, az egyének aszerint fogják megítélni, ami, és aszerint döntenek, hogy vajon segítő-e a csoport számára. Ha nem, kevés igény lesz szolgálataira, nem nyűgözheti le az embereket a diplomájával.”

Hivatkozás: lehet, hogy másutt is megvan, nekem ez áll rendelkezésemre: Carl C. Rogers: Encounter csoportok. Tanár leszek! Tanár vagyok! 5.kötete, Szeged, 1986. 200. o.

  • 4 hozzászólás
Címkék:
  • 5. hét
  • C. Rogers
  • diploma
  • encounter csoportok
  • htko1
kulcsi képe

Reflexió - 2010 március 1.

kulcsi, k, 03/02/2010 - 10:15

Igazolatlan hiányzás:)

Kulcsi: Racskó Réka végre ismét blogol, és remekül indít! Arról mesél, hogy a multiknál tapasztalt uniformizáló hatás enyhén szólva az érinthetetlenség ellen hat.
"Semmi olyan törekvés nem volt, hogy egy-egy munkatársat is speciális területekre képezzenek ki, hanem az elsimítás, összefésülés volt a jellemző, homogenizálás. Mikor ez egyre jobban tudatosult bennem, ekkor adtam fel, többek között azért, mert nem akartam egy szám lenni egy csapatban, és nem egy személy. Kicsit olyan érzésem volt, mint Orwell 1984-ben és az abból ötletet merítő az Apple reklámban a munkások, akinek megmondják mit csináljanak, én inkább az akartam lenni, aki betöri a Nagytestvér képernyőjét (és nem a piros ruha miatt :))"

Ken Robinson says schools kill creativity | Video on TED.com

Kulcsi: Egyik kedvenc előadásom a kreativitás és az iskola viszonyáról. Feltétlenül nézzétek meg!

Csak mai gondolatok: Mindent bele!

Kulcsi: Zubi a Wikipedia megbízatóságával kezdi, majd jön egy kis South Parkos betét, melyből kiderül, hogy Kanada helyett Goethe, Faust és egyéb ínyencségek szabotálták hősünk htk01 fejlődéstörténetét. Kárpótlásul Zubi gondosan elhelyez három forrásanyagot a bejegyzése végéhez, olvassátok/nézzétek!

kisvilág: A htk01 (konnektivista) képzés nevelő hatása

Kulcsi: "A csoportos jelenlét és közösségi tényezők alapján, a közös munkavégzés okán az alábbi tényezők jelennek meg:
- Ellenőrzés (a tömegek felügyelik a leírtakat, alakítják a tartalmat)
- Segítségadás (a közösségi szemlélet növeli a bizalmi tényezőket és mélyíti a tudást)
- Ösztönzés (a mentorok és a tanulók egymást is ösztönzik)"
Ennek a bejegyzésnek persze mi nagyon örülünk, hiszen Duchon Jenő szerint van eredménye a kurzusnak. Ti hogy látjátok? (hamarosan jön az összegző hét, akkor mindenki elmesélhetné...)

Hálósodás 1994-2010 « Radiozoom Blog

Kulcsi: Na ilyen bejegyzéseket még olvasnék! Fekete Róbert elmeséli, hogy számára milyen előzményei voltak a konnektivizmussal való találkozásnak. Inertia webes közösség, később Medal of Honor, majd mr.a, plastik, cloneshit, majd google, facebook, twitter, és tumblr. Ehhez jött folytatólagosan a htk01, aminek mi kimondhatatlanul örülünk :) Ilyen bejegyzéseket méééég!

We are the web, and the network is the computer - GeekLog

Kulcsi: A múlt heti témát feszegeti Desiré, és nem hagyhatjuk figyelmen kívül ezt a bejegyzését sem...
"15 évvel ezelőtt senkinek még csak halvány lila gőze sem volt arról, mire is lesz jó, a WWW, és valószínűleg ma sincs fogalmunk arról, hogy milyen lesz majd 10 év múlva.
Már a sokat emlegetett Barabási könyvben is előkerül, hogy az internet gyakorlatilag tekinthető egyetlen számítógépnek, a World Wide Web pedig a számítógép operációs rendszerének. Az internetre csatlakozó számítógépek számítási kapacitása elképzelhetetlen méretű, épp úgy mint a weben tárolt adatok mennyisége, melyeket mi magunk rendezünk, kapcsolunk össze linkekkel. Ha ehhez hozzávesszük, azt az elméletet, hogy minden tudás hálózat alapú, akkor már sejthetjük, hogy még csak nem is sejthetjük, micsoda jelentősége van ennek a világméretű számítógépnek."

Amikor az egész több mint a részek összessége - GeekLog

Kulcsi: Juhász Márton (desiré) három blogbejegyzésben reflektál Barabási könyvére. Az elsőben az ismert gestalt-törvényt fejtegeti, miszerint az egész több, mint a részek összessége. "Véleményem szerint a hálózatok értékének nagyobb része nem a pontokban, hanem az azokat összekötő kapcsolatokban van." Desiré hozza a formáját, olvassátok!

Milyen izmusban tanítunk? - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

Kulcsi: Az izmusok integrációja. Arról, hogy miért nem lehet az oktatási/tanulási helyzetet izmusokba szorítani. Témafüggő, hogy milyen oktatásmódszertan a nyerő. Jó felvetés, örülök, hogy a kurzus végefelé ilyen letisztult módon kerül terítékre a konnektivizmus. Rövid, velős bejegyzés.

Hályogkovács vagy képzett szakember? - Networking: hálózatépítés vagy tarhálás?

Kulcsi: "A hálózatolás ilyen gondolkodáson alapszik: az ember ráérez, mit kéne közösségi módon elsajátítani, fejleszteni; aztán megtalálja hozzá az eszközöket. És ez így volt a web02 előtt is. Azokban az időkben, ha meg akartuk szerezni a mások által elsajátított tudást és a hozzá tartozó forrást vagy eszközöket, alkalmazni akartuk a jó elemeit, ezt úgy hívtuk: tarhálás. Persze, ez esetenként hoci-nesze alapon ment: ebből épült aztán egy kiérleltebb tartalom."

Web2 eszközökkel támogatott kontaktóra tapasztalatai

Kulcsi: Ollé János arról ír, hogy miként próbálják rávezetni a diákokat arra, hogy web 2.0-es eszközök használatával tanuljanak.
"A web2 eszközök hatása az oktatási folyamat alakulására egyértelmű, de ez a hatás elsősorban a mikrostruktúrával kapcsolatban figyelhető meg. A web2 eszközök használata még nem jelent konnektivista módszertant, annál is inkább, mert azt leginkább az oktatás folyamat makrostruktúrájára értelmezhetjük. A kérdés, hogy a web2 eszközök használata milyen mértékben képes megváltoztatni hagyományos szemináriumi kereteket?"

olvasás-kultúra vs. képernyő-kultúra

Kulcsi: Susan Greenfield könyve apropóján azt vizsgálom, hogy mi a különbség a könyv-alapú, lassú, mélyebb építkezés, és a pörgőbb, átfogóbb, de felületesebb képernyő-alapú tudásgyarapítás között. Nektek mi a véleményetek erről?

  • A hozzászóláshoz belépés szükséges
Címkék:
  • 5. hét
Zubi képe

Hozzáférés megtagadva

Zubi, k, 03/02/2010 - 09:24

Egyes regisztrált felhasználók adatlapja nem elérhető.
Pl user/183 nem hozzáférhető számomra, vagy ne személyeskedjek? Bocsi.

Agyarázat: Próbálom gyorsan kivadászni a blogokat. Néha rákattintok a névre az adatlaphoz. Volt valahol egy technikai problémák téma, de elsüllyedt, nem találtam.

Továbbá: Biztosan kell a témafelvetéshez változatinformáció?

Zubi

  • 4 hozzászólás
Címkék:
  • 5. hét
  • adatlap
  • felhasználó
  • hiba
  • technikai
  • user
kulcsi képe

5. Az inspirátor

kulcsi, h, 03/01/2010 - 12:30

Időtartam: 2010. március 1. - 2010. március 7.

Fókusz:
a tanár szerepe a konnektivista szemléletű képzésben

Témafelvezető: http://www.ustream.tv/recorded/5110496

Kérdések: 

  • Ki volt a kedvenc tanárod, és miért?
  • Szükség van-e tanárra a tanuláshoz?
  • Változik-e a tanár szerepe a korosztálytól függően, s ha igen, akkor hogyan? Ugyanolyan szemléletű tanárra van-e szükség kisiskolásoknál, mint középiskolában?
  • El tudunk-e képzelni a jelenlegi egy tanár-sok diák modelltől eltérő felépítést: pl. két vagy több tanár vesz részt az órán?
  • Inkább formális vagy informális szerepkört testesít meg a tanár?
  • Milyen megismert konnektivizmushoz kapcsolódó oktatási módszereket szeretnél kipróbálni a munkád során?

Kiemelt irodalom: 

  • Carl Rogers – Jerome Freiberg: A tanulás szabadsága és/vagy Carl R. Rogers: Valakivé válni. A személyiség születése.
  • Richard P. Feynman: Tréfál Feynman úr?

Kapcsolódó irodalom:

  • Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben?
  • Csermely Péter: Milyen a jó tanár?
  • Kulcsár Zsolt: Tanuló-központú szemlélet az e-learningben
  • Palócz István & Kulcsár Zsolt: Tanulóközpontú informatikai oktatás
  • Seymour Papert: Észrengés
  • Seymour Papert cikkgyűjtemény
  • Dienes Zoltán: Építsük fel a matematikát
  • Ivan Ilich: Deschooling society (ezt nem olvastuk, ha ismered, feltétlenül írj róla!)

Feladatok: 

  1. Írj blogbejegyzést a kurzus résztvevői által írt blogokon található öt legjobb bejegyzésről.
  2. Írj egy blogbejegyzést egy személyes élményedről, melyben inspiráló volt számodra a tanári jelenlét.

Szerdai szeminárium: Zubornyák Tibor a tanulóközpontúságról mesél nekünk.

Offline találkozó: kedden, hat órakor

Címkék:
  • 5. hét
kulcsi képe

5. Az inspirátor

kulcsi, p, 02/19/2010 - 14:20

A htk01 közösség által ajánlott irodalomjegyzék a Inspirátor témában (#htk01, #netokrácia):

Címkék:
  • 5. hét
  • htk01
  • inspirátor
Tartalom átvétel

Friss hozzászólások

  • fogódzó
    20 hét 3 óra
  • fogódzó
    20 hét 3 óra
  • nagyon találó
    20 hét 3 óra
  • A valósághoz vezető út
    20 hét 21 óra
  • Homályos térkép
    20 hét 1 nap
  • Mancsoljunk!
    20 hét 2 nap
  • Biztos, hogy ez olyan nagy probléma?
    20 hét 2 nap
  • újabb kollaboratív források - most küldte a lányom
    20 hét 2 nap
  • Mért nem értek egyet ama bizonyos 2. ponttal
    20 hét 3 nap
  • A zseni lángjegye
    20 hét 3 nap

RSS feed

Az oldal tartalmai az alábbi RSS feedeken érhetőek el:

  • Bejegyzések RSS
  • Kommentek RSS
I love Smashing Magazine!
  • Tematika
  • Reflexiók
  • Webináriumok
  • Hol zajlik a kurzus?
  • Kollaboratív tartalmak
  • Eszközpaletta
  • Irodalomjegyzék
  • Ajánló
  • Oldaltérkép
kulcsi & pp új munkája, © 2009 Integral Vision Kft, Minden jog fenntartva!
Fervens Drupal theme by Leow Kah Thong. Designed by Design Disease and brought to you by Smashing Magazine.